26jun
Aan: 26 juni 2019 In: Verkopen

Nederlandse fintech-scaleup wil wereldleider worden op het gebied van digitale tegoeden

AMSTERDAM, Nederland – Creative Group kondigt een financiering van 22 miljoen euro van Prime Ventures aan. Het Nederlandse fintech bedrijf biedt klanten de mogelijkheid om digitaal prepaid beltegoed te kopen of te versturen om te spenderen aan hun favoriete merken. Toonaangevende Europese durfkapitalist Prime Ventures is de enige investeerder in deze ronde en verwerft een minderheidsbelang in het bedrijf.

Creative Group maakt digitaal herladen snel, veilig en eenvoudig voor consumenten over de hele wereld. CG’s oplossing combineert een zeer schaalbaar, gepatenteerd technologieplatform met distributiekracht via online marketing. Hierdoor kunnen merken gemakkelijk grote nieuwe markten aanboren en wereldwijd nieuwe klantsegmenten ontdekken. Met hun labels Recharge.com en Rapido.com heeft Creative Group de ambitie om tegen het einde van het jaar een verkoopvolume van € 200 miljoen te bereiken.

Rapido.com

Rapido is de snelgroeiende online opwaarderingswinkel met een brede selectie e-vouchers van merken als iTunes, Google, Spotify, Xbox en PlayStation voor opwaarderende gebruikers. Rapido verwerkt en levert digitale codes, die consumenten online kopen om te gebruiken als tegoed voor prepaiddiensten van hun favoriete merken. De dienst is nu beschikbaar in 13 landen.

Recharge.com

Op basis van dezelfde gepatenteerde technologie is Creative Group in 2016 een overboekingsbedrijf gestart dat zich richt op het leveren van een dienst aan immigranten voor grensoverschrijdende overboekingen van call- en datatransfers. Recharge.com is reeds beschikbaar in 130 landen, met 600 operatoren. Recharge.com is uitgeroepen tot winnaar van de Fintech categorie van de Deloitte Fast 50 in Nederland in 2018. In de nabije toekomst is Recharge.com van plan de meest handige manier te zijn om alle belangrijke kosten van levensonderhoud op te laden en te betalen, van overal, door iedereen en op elk moment.

Prime Ventures investeert om de groei te versnellen

“Wij zijn een officiële digitale distributeur voor enkele van ’s werelds krachtigste merken”, legt Günther Vogelpoel, CEO van Creative Group, uit. Het feit dat deze grote bedrijven Creative Group vertrouwen om hun producten online te verkopen, was een belangrijke factor voor Prime Ventures om te investeren in de verfijnde schaalvergroting. Vogelpoel: “We zijn verheugd om Prime Ventures aan boord te hebben. Met het groeikapitaal dat zij investeren, zijn wij in staat om onze groei internationaal verder te versnellen. Hun kennis, uitgebreide netwerk en internationale contacten zullen ons in staat stellen ons doel te bereiken om wereldwijd marktleider te worden in de digitale top-up markt.”

Pieter Welten, Partner bij Prime Ventures, erkent de aantrekkelijke waardepropositie en schaalbaarheid van de business modellen van de Creative Group: “Wij geloven dat Creative Group een aantrekkelijke en grotendeels onbenutte kans is. Wij voorzien dat de markt voor het persoonlijk gebruik van digitale vouchers, prepaid oplossingen en oplaaddiensten zal blijven groeien. We zijn onder de indruk van de prestaties van de onderneming tot nu toe, ondanks hun beperkte middelen, en we zijn ervan overtuigd dat ze de komende jaren aanzienlijk zullen groeien.”

Prime Ventures is een toonaangevende Europese durfkapitalist die zich richt op investeringen in Europese technologiebedrijven. Opmerkelijke historische investeringen en uitstapjes zijn onder meer Mendix (overgenomen door Siemens) en Takeaway.com (genoteerd aan de AEX). Pieter Welten, Partner bij Prime Ventures, zal toetreden tot de Raad van Commissarissen van Creative Group.

Uitbreiding over de hele wereld

Met de recente financiering is Creative Group van plan om de wereldwijde uitrol te versnellen. “We zullen hard pushen en snel uitbreiden. Tegen het einde van 2020 zal Rapido.com beschikbaar zijn in 30 landen over de hele wereld en Recharge.com is van plan om het alternatief te worden voor geldovermakingen door het aanbieden van meer huishoudelijke nutskredieten zoals energie, wifi en satelliet-tv”, zegt Vogelpoel. Daarnaast wil hij verder investeren in het team. De afgelopen twee jaar is Creative Group al gegroeid van 25 naar 100 medewerkers. “We zullen meer hongerige professionals inhuren die deel willen uitmaken van ons unieke avontuur. Maar omdat ons platform zeer schaalbaar is, verwacht ik niet dat we op korte termijn kunnen groeien naar 500 mensen.”

Over Creative Group

Creative Group is opgericht door Robin Weesie en Dirk Ueberbach als eerste e-voucher website in Nederland. In 2015 werd Commititted Capital minderheidsaandeelhouder. Günther Vogelpoel, voorheen CEO van telecomprovider Tele2 en online vrijetijdsveilingbedrijf Emesa, trad in mei 2017 toe tot de fintech scaleup als CEO en aandeelhouder.

De bredere visie van Creative Group is het opbouwen van wereldwijd leiderschap op het gebied van digitale uitwisseling van waardevolle diensten. Vandaag de dag is Rapido.com actief in 13 landen en is Recharge.com beschikbaar in 130 landen. Het hoofdkantoor van Creative Group is gevestigd in Amsterdam.

Meer informatie: https://www.cg.nl/